torsdag 7 september 2023

54

 Det var ett gäng musiker som hade varit på turné i fyra månader. Den femte och sista månaden låg dom i Malmö, snart nalkades hemfärden. Grabbarna tyckte dom ville komma hem lite snygga och fräscha till fruar och fästmör, så dom hyrde ett extra rum på Kramer och inredde det till motionshall med hantlar, skivstång, träningscykel och kvartslampa. Alla jobbade där flera timmar om dan utom Kalle.

 - Men Kalle, varför ställer du inte opp?

 - Nä, grabbar, det är ingen idé. Frugan är otrogen. Hon har hittat en annan, en neger som heter Spencer.

 Ja, det var ju inget att tillägga, tyckte grabbarna då.

 Men sen, två veckor innan hemresan, så stod plötsligt Kalle framför kvartslampan. I rock och hatt, solglasögon och handskar, ansiktet dolt i en halsduk. Bara apparaten stack fram.

 - Va i helsicke sysslar du me? fick en av gänget fram till slut.

 Jo, sa Kalle. Så här har jag räknat ut det. Om fjorton dar så åker jag hem och så ringer jag till frugan från centralen och säjer: Hej älskling det är Kalle, jag kommer klockan tio.

 Men kvart i tio så är jag hemma och stoppar in apparaten genom brevlådan och knackar på dörren.

 Och då ropar hon: - Neej, Spencer, inte nu. Kalle kommer om en kvart - och då har jag henne fast!

Inga kommentarer: